Your browser does not support JavaScript!

بلاگ

آشنایی با محفظه کنترل اتمسفر

آشنایی با محفظه کنترل اتمسفر

اگر رشته های آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار دهید و در مورد آن ها مطالعه کنید، بدون شک نام محفظه کنترل اتمسفر را خواهید دید؛ چرا که محفظه کنترل اتمسفر یکی از مهم ترین تجهیزات در اکثر فرایند های آزمایشگاهی است. به گونه ای که در بعضی از فرایند های آزمایشگاهی اگر محفظه کنترل اتمسفر وجود نداشته باشد، فرایند مربوطه امکان پذیر نخواهد بود و فقط در صورت وجود آن است که صورت می گیرد. بنابراین محفظه کنترل اتمسفر را باید در زمره ی اصلی ترین تجهیزات برای انواع و اقسام آزمایشگاه ها قرار داد تا انجام فرایند های آزمایشگاهی با مشکل رو به رو نشوند.

حال سوال این جاست محفظه کنترل اتمسفر به چه علتی جزء اصلی ترین تجهیزات مورد نیاز برای برخی از فرایند های آزمایشگاهی قرار گرفته و از چه کارایی هایی برخوردار است؟


به طور حتم با کلمه ی خلا آشنا هستید و بار ها آن را در عبارات مختلفی شنیده اید. در واقع خلا به معنای فضایی است که فاقد هر نوع ذره ی خارجی در هوا می باشد، به عبارتی دیگر به بستر هایی که دارای مولکول ها و یا ذره های خارجی در هوای خود نیستند، خلا گفته می شود. محفظه ی کنترل اتمسفر نیز محفظه ایست که قادر به تحمل فشار های ناشی از خلا می باشد و برای ایجاد خلا، مورد استفاده قرار می گیرد.
بسیاری از آزمایشات در برابر ذرات معلق هوا و فشار های ناشی از اتمسفر موجود در هوا کاملاً حساس و تاثیر پذیر هستند، به گونه ای که تاثیرات ناشی از این ذرات منجر به بروز تغییراتی اساسی در نتیجه ی نهایی آزمایش می شود. از این رو بهره مندی و استفاده از محفظه کنترل اتمسفر در چنین آزمایشاتی کاملاً واجب و حیاتی است.
حالا که با اهمیت بالای محفظه کنترل اتمسفر آشنا شده اید، بهتر است در ادامه با ما همراه شوید؛ لذا در ادامه ی متن در مورد محفظه کنترل اتمسفر به طور جامع صحبت کرده ایم.

ویژگی های متریال های مورد استفاده در ساخت محفظه کنترل اتمسفر

لازم است بدانید محفظه کنترل اتمسفر دارای تنوع بسیار بالایی است و در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود. لذا هر نوع از انواع محفظه های کنترل اتمسفر برای انجام فرایند آزمایشی متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. فرایند تولید محفظه کنترل اتمسفر با تولید محفظه های دیگری که در فرایند های آزمایشگاهی استفاده می شوند، کاملاً متفاوت است. در حقیقت از آن جا که محفظه کنترل اتمسفر در معرض فشار بالایی است می بایست از مقاومت زیادی برخوردار باشد، به همین علت دارای فرایند ساخت متفاوت با متریال هایی منحصر به فرد می باشد.
مهم ترین مسئله در ساخت محفظه کنترل اتمسفر متریالی است که برای آن استفاده می شود. متریال مورد استفاده برای این سازه ی کاربردی لازم است دارای شرایط ویژه ای باشد تا در اثر فشار های ناشی از محیط خلا تشکیل شده در درون محفظه دچار تغییراتی چون ترک خوردگی، زنگ زدگی، شکستگی و ... نشود.
به طور معمول برای ساخت محفظه کنترل اتمسفر از شیشه و فلز استفاده می شود، اما گفتنیست هر شیشه و فلزی برای ساخت این سازه مورد استفاده قرار نمی گیرد. محفظه کنترل اتمسفری که به صورت شیشه ای است دارای ترکیبات مخصوصی در متریال خود می باشد که وجود این ترکیبات منجر شده در برابر فشار و حرارت بسیار مقاوم و کاملاً نشکن باشد. یعنی شیشه ی مورد استفاده برای تولید محفظه کنترل اتمسفر شیشه ای کاملاً متفاوت با شیشه های معمولی است. شیشه های PMMA را می توان به عنوان متداول ترین و بهترین شیشه ها برای فرایند ساخت این سازه ی کاربردی نام برد.

همان طور که گفتیم علاوه بر شیشه از فلز هم برای ساخت محفظه کنترل اتمسفر استفاده می شود، اما گفتنیست فلزی که برای این امر مناسب است دارای ویژگی های منحصر به فردی نظیر موارد زیر می باشد:

•    به هیچ عنوان امکان زنگ زدگی در آن وجود ندارد و هیچ وقت زنگ نمی زند. لازم است بدانید به این فلزها، فلزهای ضدزنگ گفته می شود.
•    فلز ها عمدتاً به راحتی تمیز نمی شوند، اما فلزهایی که در فرایند ساخت محفظه کنترل اتمسفر مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای هستند که از قابلیت تمیز شدن آسانی برخوردار هستند و به راحتی و در کم ترین زمان ممکن تمیز می شوند.
•    از خاصیت غیر مغناطیسی برخوردار است. نبود خاصیت مغناطیسی منجر می شود هیچ نوع تاثیری ناشی از خاصیت مغناطیسی فلزات بر فرایند انجام شده ی درون محفظه کنترل اتمسفر گذاشته نشود.
•    دارای خاصیت گاز زدایی است.
•    و موارد بسیار زیاد دیگر.
نحوه ی عملکرد محفظه کنترل اتمسفر

مطمئناً با توجه به توضیحاتی که در مورد محفظه کنترل اتمسفر ارائه داده ایم فهمیده اید که این سازه در حقیقت یک ظرفی است که برای ایجاد خلا از آن استفاده می شود و سپس هر نوع گاز دلخواه با دما و رطوبت مورد نیاز را در محفظه ایجاد میکند.  بدیهی است که محفظه کنترل اتمسفر زمانی می تواند خلا ایجاد کند و میزان اتمسفر فضای داخلی خود را کنترل کند که به یک پمپ خلا مناسب متصل شده باشد. محفظه کنترل اتمسفر در هر نوع و مدلی دارای قسمت مخصوصی است که به طور اختصاصی برای نصب پمپ خلا ایجاد شده است، با اتصال پمپ خلا به بدنه ی محفظه ی مورد نظر اتمسفر درون محفظه به طور مطلوبی کنترل می شود و بستر مناسبی برای آزمایشاتی که مستلزم خلا هستند به وجود می آید.
از آن جا که محفظه کنترل اتمسفر دارای مدل های مختلفی است که در انواع و اقسام ابعاد و اندازه ها تولید می شود، پمپ های خلا نیز دارای نمونه مدل های فراوانی هستند که هر کدام برای مدلی متفاوت از محفظه های کنترل اتمسفر مورد استفاده قرار می گیرند. با این که پمپ های خلا در دسته های گوناگونی تقسیم بندی می شوند و دارای مدل های متعددی هستند اما به طور کلی همه ی آن ها دارای عملکردی مشابه می باشند و قادر به کنترل میزان اتمسفر درون محفظه ی مورد نظر هستند.

یکی از متداول ترین دسته بندی هایی که شامل پمپ های خلا می شود عبارتند از پمپ های خلا آبی و پمپ های خلا روغنی که ویژگی های مجزایی شامل هر یک از آن ها می شود. لازم به گفتن است کسانی که به دنبال خرید محفظه کنترل اتمسفر هستند و می خواهند از وجود این سازه های کاربردی بهره مند شوند، می بایست به همراه محفظه کنترل اتمسفر، پمپ خلا هم خریداری کنند. به عبارتی محفظه کنترل اتمسفر بدون پمپ خلا هیچ نوع قابلیتی ندارد و در راستای ایجاد خلا کاملاً بلا استفاده است.
بنابراین اگر می خواهید محفظه کنترل اتمسفر تهیه کنید بهتر است اطلاعات مفیدی در رابطه با پمپ های خلا نیز داشته باشید تا بتوانید در کنار خرید محفظه کنترل اتمسفر باکیفیت، پمپ مناسبی برای ایجاد خلا درون محفظه خریداری کنید. در این راستا انواع پمپ های خلا را که قبلاً اشاره ی مختصری به آن ها داشتیم را در ادامه معرفی کرده ایم و توضیحات مفید و جامعی پیرامون هر کدام آورده ایم.

آشنایی با پمپ خلا آبی و روغنی

•    پمپ خلا آبی: ایجاد محیط خلا و حذف مولکول های معلق هوا در پمپ خلا آبی بر عهده ی آب است که از آن به عنوان سوخت در این دستگاه استفاده می شود. قالب عملکرد این پمپ ها به صورت چرخشی و با استفاده از پروانه ها و یا تیغه هایی است که جزء قطعات اصلی پمپ های آبی محسوب می شوند. در پمپ های آبی به غیر از آب از هر نوع مایع دیگری که از خاصیت بخار پذیری مطلوبی برخوردار است هم می توان استفاده کرد. از ویژگی های منحصر به فرد این نوع از پمپ های خلا می توان به کم بودن بهای مورد نیاز برای تعمیراتش، راندمان بالا، بازدهی طولانی مدت و موارد دیگری نظیر مورد های مذکور اشاره کرد.

•    پمپ خلا روغنی: پمپ خلا روغنی پمپی است که دارای عملکردی کاملا شبیه به پمپ های خلا ساز دیگر می باشد، با این تفاوت که این نوع از پمپ های خلا تنها در صورت وجود روغن بازدهی دارند. یعنی برای بهره مندی از پمپ های خلا روغنی می بایست از روغن هم علاوه بر منبع برق به عنوان سوخت استفاده کرد. در استفاده از روغن برای این نوع از پمپ ها باید توجه داشته باشید که روغن مورد استفاده کاملاً تمیز و بدون ناخالصی باشد، چرا که در صورت تمیز نبودن روغن راندمان پمپ به طور قابل توجهی کاسته می شود. پمپ های خلا روغنی نیز در دو دسته ی مجزا به نام های یک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم بندی می شوند. مدل تک مرحله ای از این پمپ ها به گونه ای هستند که پس از قطع جریان برق متوقف می گردند، اما مدل دو مرحله ای آن ها حتی بعد از قطع جریان برق هم تا چند دقیقه به فعالیت های خود ادامه می دهد.
لازم است بدانید هر مدل از پمپ های خلا دارای قیمت های متفاوتی هستند که بر اساس نوع برند، میزان مکش، میزان راندمان و ... تعیین می شوند. اگر می خواهید از قیمت این دستگاه ها مطلع شوید، مراجعه به وب سایت های فروش اینترنتی را پیشنهاد می کنیم؛ لذا دقیق ترین قیمت های به روز در این وب سایت ها درج می شود. گفتنیست با مراجعه به این وب سایت ها علاوه بر پمپ خلا می توانید قیمت انواع محفظه های کنترل اتمسفر را هم استعلام کنید و به خرید بپردازید.

  • #وسایل آزمایشگاهی
  • 17 اسفند 1398

  • به این مطلب رای بدهید

نظر شما درباره این مطلب