Your browser does not support JavaScript!

بلاگ

در مورد انکوباتورهای آزمایشگاهی چه می دانید؟

در مورد انکوباتورهای آزمایشگاهی چه می دانید؟

انکوباتورهای آزمایشگاهی به دستگاه هایی گفته می شود که وظیفه کنترل دما را برای نگهداری و کشت نمونه های آزمایشگاهی بر عهده دارد. در این دستگاه تجهیزاتی برای کنترل رطوبت طراحی نشده است ولی با قراردادن ظرف آب کوچک در انکوباتور میتوان رطوبت لازم را برای امور آزمایشگاهی تامین کرد. بعضی از آزمایشات باید در محیطی با اکسیژن کم یا بدون اکسیژن انجام شود. برای آزمایشاتی که لازم است اکسیژن حذف شود با قراردادن شمع (یا چراغ الکلی) در انکوباتور براحتی انجام میشود. با قرار دادن شمع در انکوباتور مقدار اکسیژن به اندازه 3000ppm کاهش میابد.  به این ترتیب انکوباتورها محفظه‏ بسته‏ای میباشند که از لحاظ دما ورطوبت و ورود/خروج گازها از بیرون آن جدا هستند و برای رشد و کشت انواع موجودات زنده ریز ساختار بکار میرود.

دمای داخل انکوباتور با استفاده از سنسور دما سنجیده می شود. بعضی از انکوباتورهای آزمایشگاهی از توانایی پایین آوردن دما برخوردار هستند و برخی دیگر می توانند دما را بالا ببرند. در صورت استفاده از سیستم کنترل رطوبت، می توان میزان رطوبت انکوباتورها را تا حدی که نیاز است، ثایت نگه داشت.
البته امکان تامین رطوبت از طریق مخزن آب و سیستم گرمایش انکوباتورهای آزمایشگاهی هم وجود دارد. در کل انکوباتورها انواع مختلفی دارند که یک سری از آن ها دارای مشخصه و قابلیت های ویژه ای از جمله سرعت قابل تنظیم، مانیتورینگ پارامترها، قابلیت برنامه ریزی برای تنظیم دما و رطوبت در مقدارهای مختلف هستند.
انکوباتورهای آزمایشگاهی در اندازه های مختلف و با کاربردهای متفاوتی تولید می شوند که دارای طیف وسیعی از امکانات هم می باشند. انکوباتور به عنوان یکی از ابزارهای بسیار مهم در آزمایش های میکروبیولوژی، زیست شناسی سلولی و ... محسوب می شوند.

انواع انکوباتورهای آزمایشگاهی

انکوباتور معمولی: می توان گفت انکوباتور معمولی را به عنوان ساده ترین نوع انکوباتور در آزمایشگاه می شناسند که  برای تامین دمای بالاتر از دمای محیط کاربرد دارد. این انکوباتور را می توان در انواع آنالوگ و دیجیتال در بازار تجهیزات آزمایشگاهی مشاهده کرد.
انکوباتور شیکردار آزمایشگاهی: به نوعی از انکوباترهای آزمایشگاهی گفته می شود که توانایی کنترل دمای درون محفظه را دارد. همچنین می تواند امکان بهم خوردن محلول به صورت اوربیتالی و یا دورانی را نیز در شرایطی که نیاز است، فراهم نماید.
انکوباتور یخچال دار:  این انکوباتور آزمایشگاهی می تواند دما را از چند درجه پایین تر از دمای محیط تا دمایی بالاتر از دمای محیط در آزمایشگاه مورد نظر را تامین کند.
انکوباتور آزمایشگاهی CO2: این نوع از انکوباتور آزمایشگاهی نه تنها از قابلیت کنترل دما برخوردار است بلکه می تواند در محیط داخل محفظه گاز دی اکسید کربن منتشر کند.
انکوباتوراستاندارد: دمای داخلی این نوع از انکوباتورها بستگی به دمای محیط دارد و می تواند تا 80 درجه بالاتر از دمای محیط افزایش یابد وگرم شود.
انکوباتورهای مرطوب: این انکوباتورهای آزمایشگاهی هم از توانایی کنترل دما و هم کنترل رطوبت محفظه داخلی برخوردار هستند البته تامین این رطوبت از طریق مخزن آب و سیستم گرمایش انکوباتور انجام می شود. برای کنترل دقیق تر رطوبت، سیستم خنک کننده ای به کار گرفته می شود که قابلیت کاهش رطوبت اضافه را دارد.
انکوباتورهای ارتعاشی: یکی از قابلیت های انکوباتورهای ارتعاشی، تکان دادن فلاسک ها به صورت اوربیتالی و یا دایره ای است. همچنین در دو نوع ایستاده روی زمین و دیواری تولید می شوند که معمولا دمای پایین تر از محیط را می توانند خنک کنند.
انکوباتورهای واکنشی: از مهمترین کاربردهای انکوباتورهای واکنشی می توان به علم داشتن در بافت شناسی اشاره کرد و دمایی که در داخل تولید می کند به 100 درجه سانتی گراد می رسد.
 از دیگر نکات مثبت این انکوباتور، محفظه دوجداره آن می باشد که پوششی از استیل ضد رنگ دارد.
انکوباتورهای استریل کننده: می توان از این انکوباتورها با عنوان انکوباتورهای استاندارد استفاده کرد و همچنین مکان استفاده از آن در دمای بالا برای استریل کردن ابزار و وسایل وجود دارد.


انکوباتورهای آزمایشگاهی با فور آزمایشگاهی چه تفاوت هایی دارند؟

انکوباتورهای آزمایشگاهی یک ابزار آزمایشگاهی محسوب می شود که از آن در آزمایشگاه های بیولوژی برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده از جمله سلول یا میکروب استفاده می کنند. در صورتی که فور آزمایشگاهی یا اجاق گرمای خشک در پزشکی به دستگاهی گفته می شود که برای ضدعفونی کردن و استریلیزاسیون تجهیزات و لوازم فلزی به کار می رود.
انکوباتورهای آزمایشگاهی از دقت بالایی برخوردار هستند. در صورتی که فور آزمایشگاهی به دقت اهمیت زیادی نمی دهد و در بعضی مواقع دستگاه فور آزمایشگاهی تا 5 درجه سانتی گراد در حال دریافت اختلاف دمایی و گواهی استاندارد و کالیبراسیون است.
دمای انکوباتورهای آزمایشگاهی بین 35 تا 65 درجه سانتی گراد می باشد و به نوعی محدودیت دمایی دارد. اما محدوده دمایی فور آزمایشگاهی از 70 درجه سانتی گراد شروع می شود و به 250 درجه سانتی گراد هم می رسد و توانایی کنترل دما در این درجه را دارد.
درب انکوباتورهای آزمایشگاهی شیشه ای می باشد و داخل دستگاه قابل مشاهده است. در مقابل دستگاه فور آزمایشگاهی دربی فلزی دارد و داخل دستگاه را نمی توان دید.
داشتن تایمر در دستگاه فور آزمایشگاهی بر خلاف انکوباتور آزمایشگاهی که اهمیت زیادی ندارد، بسیار مهم و ضروری می باشد.
دستگاه فور آزمایشگاهی از قدرت المنت بالایی برخوردار است و به مراتب برق بیشتری نسبت به انکوباتور آزمایشگاهی مصرف می کند.
                  
چه نکاتی را هنگام کار کردن با انکوباتورهای آزمایشگاهی باید رعایت کرد؟

دقت کنید که انکوباتور را روی سطحی که صاف و تعادل دارد، قرار دهید.
دستگاه انکوباتور نباید به درهای اصلی یا جریانات هوایی و هواک نزدیک باشد.
در انکوباتور های کشت سلولی، تعویض آب داخل دستگاه باید به موقع انجام شود و این کار را فراموش نکنید.
حواستان باشد هیچ گونه مواد فرار یا قابل اشتعالی از جمله بنزین، الکل و... را انکوباتور قرار ندهید.
اگر می خواهید هیچ گونه آلودگی به انکوباتورها وارد نشود، همیشه دیواره و قفسه دستگاه را خنک نگه دارید.

چگونه می توان از انکوباتورهای آزمایشگاهی نگه داری کرد؟

هر نوع از انکوباتورهای آزمایشگاهی نیاز است که ماهی یک بار با محلول صابون تمیز شوند و در صورتی که نیاز است آن را ضدعفونی کرد.
در صورتی که انکوباتورهای CO2 دمایی خارج از محدوده قابل قبول داشته باشند، اطلاع به کارشناس فنی را باید در اولویت قرار دهید تا اقدامات اصلاحی انجام شود که در زیر به این اقدامات اشاره می کنیم:
باید منبع برق،  پریز برق و کلیدهای روشن و خاموش را بررسی کنند تا هیچ مشکلی نداشته باشد.
تنظیم دمای آن بررسی شود.
عملیات نگه داری، نظافت و تعویض سیاندر گاز کربنیک نیاز است که در جدول های مربوط ثبت گردد.
در صورتی که همچنان دستگاه کار نکرد، نیاز است نماینده سرویس دهنده را باخبر کنید تا مشکلتان را حل کند.

ایمنی کار با انکوباتور به چه صورت است؟

زمانی که قصد تنظیم رطوبت و دما را دارید، به نکاتی که در دفترچه راهنما وجود دارد و زمان مربوطه توجه کنید و با توجه به آن نکات تنظیم را انجام دهید.
اگر سیستم برق رسانی انکوباتور با ولتاژ و توان مصرفی مطابقت داشته باشد، امکان وقوع هر حادثه مخاطره آمیز را تا حد زیادی کاهش می دهد.
اگر می خواهید موارد ایمنی را به درستی رعایت کنید، کپسول های CO2را به صورت ایستاده قرار داده و به دیوار با یک زنجیر نسبتا سنگین، محکم ببندید. حتی در مواقعی که قصد استفاده از سیلندرها را ندارید، بستن سوپاپ ها و درپوش ها را فراموش نکنید. هیچ وقت هم سیلندرها را در دمای بالاتر از 52 درجه نگه داری نکنید.
زمانی که قصد کار کردن با دستگاه را دارید، همه نکات ایمنی از جمله استفاده از دستکش، خروج تدریجی بخار و استفاده از محافظ صورتی در صورتی که نیاز شد، رعایت کنید.
انکوباتورهای آزمایشگاهی یک درب چه تفاوتی با انکوباتور آزمایشگاهی دو درب دارد؟
در انکوباتورهای آزمایشگاهی دو درب شما یک  درب فلزی و یک درب شیشه ای را شاهد هستید. در صورتی که در انکوباتورهای آزمایشگاهی یک درب، تنها یک درب وجود دارد که در وسط آن یک پنجره شیشه ای قرار گرفته است.
زمانی که درب انکوباتورهای آزمایشگاهی یک درب را باز می کنید، مبادله هوایی صورت می گیرد و باعث تغییر دما می شود. به همین منظور تا کار دستگاه تمام نشده، نباید درب آن را باز کنید. اما باز کردن درب انکوباتورهای آزمایشگاهی دو درب مانعی ندارد، زیرا وجود یک درب شیشه ای مانع از تبادل دمایی می شود.
دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی یک درب به گونه ای می باشد که امکان رسیدن نور به داخل انکوباتور از طریق پنجره  روی دستگاه وجود دارد. در مقابل انکوباتور دو درب به گونه ای است که امکان رسیدن نور به داخل دستگاه فراهم نمی باشد.
انکوباتور آزمایشگاهی یک درب بیشتر برای کشت محیط هایی که به نور نیاز دارند، به کار برده می شود و انکوباتور آزمایشگاهی دو درب برای کشت محیط هایی که باید در محیط تاریک رشد کنند، کاربرد دارد.

انکوباتورهای آزمایشگاهی چه کاربردهایی دارند؟

از این دستگاه در زمینه های تحقیقاتی مختلف از جمله میکروب شناسی، زیست شناسی سلولی، زیست شناسی مولکولی  برای کشت سلول و باکتری به کار گرفته می شود. البته استفاده از انکوباتورها را در برنامه های کاربردی نظیر تحقیقات بیوشیمیایی، تحقیقات ژنتیکی، مطالعات خون شناسی، فرآورده های داروئی و مواد غذایی نمی توان نادیده گرفت. انکوباتورها در صنایع طیور هم کاربرد زیادی دارند.
همچنین نوعی از انکوباتور هم وجود دارد که در موارد پزشکی برای رشد نوزاد نارس قابل استفاده است. اما انکوباتورها در آزمایشگاه های میکروبی و از نوع انکوباتور آزمایشگاهی بیشترین کاربرد را دارند.

 

  • #انکوباتور
  • 26 خرداد 1399

  • به این مطلب رای بدهید

نظر شما درباره این مطلب