Your browser does not support JavaScript!

بلاگ

یخچال آزمایشگاهی چه کاربردی دارد؟| انواع یخچال آزمایشگاهی

یخچال آزمایشگاهی چه کاربردی دارد؟| انواع یخچال آزمایشگاهی

یخچال آزمایشگاهی چیست؟

 

یخچال آزمایشگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی می باشد که از آن برای نگهداری نمونه های آزمایشگاهی ، واکسن ، نگهداری پلاسمای خون ، انواع خاصی از دارو ها و … استفاده می شود. این موارد به گونه ای هستند که برای ماندگاری و حفظ خاصیتشان باید در دما های پایین نگهداری شوند. اغلب نمونه ها و فرآورده های زیستی نیاز به نگهداری در دما های پایین دارند. زیرا رشد میکروب ها ، باکتری ها و … در دمای پایین و محیط خنک نسبتا پایین است. علاوه بر نمونه های آزمایشگاهی در آزمایشگاه های شیمی نگهداری مواد اشتعال زا مشکل بوده و بهتر است مواد سمی و اشتعال زا در یخچال آزمایشگاهی نگهداری شوند.  

 

انواع یخچال های آزمایشگاهی


یخچال های ضد انفجار
یخچال و فریزرهای مخصوص بانک خون
یخچال های کروماتوگرافی
یخچال های آزمایشگاهی با رطوبت کم

 

کاربرد یخچال و فریزر آزمایشگاهی


•    نگه‏داری مواد شیمیایی و زیستی حساس به دما
•    نگه‏داری مواد قابل اشتعال انفجار در دماهای بالا
•    نگه‏داری محیط‏‌ های کشت سلولی و باکتریایی
•    ممانعت از تبخیر مواد فرار در دمای محیط

 

اندازه  یخچال های آزمایشگاهی


ابعاد یخچال آزمایشگاهی در درجه اول به ظرفیت یخچال بستگی دارد. هر چه ظرفیت یخچال آزمایشگاهی بیشتر شود ابعاد آن نیز بزرگتر خواهد شد. البته هنگام انتخاب و خرید یخچال ازمایشگاهی هم به ابعاد داخلی و هم ابعاد خارجی باید دقت کرد. ظرفیت یخچال آزمایشگاهی معمولا از ۱۰۰ لیتری شروع شده و تا ۱۳۰۰ لیتر می باشد. ابعاد داخلی یخچال ۱۰۰ لیتری ۴۵*۳۵*۶۰ سانتی متر و ابعاد خارجی آن ۶۰*۶۵*۱۰۰ سانتی متر می باشد. ابعاد داخلی یخچال ازمایشگاه ۱۳۰۰ لیتری نیز ۷۵۰ *۱۲۰۰*۱۵۵۰ سانتی متر و ابعاد خارجی آن ۸۹۰*۱۹۰۰*۲۳۰۰ سانتی متر می باشد.

 

دمای یخچال آزمایشگاهی


 یخچال های آزمایشگاهی در ابعاد و ظرفیت های مختلف تولید می شوند و می تواند بازه دمایی 1 تا 11 درجه سانتی گراد را فراهم کند. یخچال ازمایشگاهی برای نگهداری بیشتر نمونه ها و جلوگیری از رشد باکتری ها باید دمای ثابتی داشته و نیز هوا به خوبی در داخل یخچال جریان داشته باشد.

    • 21 اردیبهشت 1401

    • به این مطلب رای بدهید

    نظر شما درباره این مطلب