Your browser does not support JavaScript!

بلاگ

گلاوباکس پیشرفته چه ویژگی هایی دارد؟

گلاوباکس پیشرفته چه ویژگی هایی دارد؟

گلاوباکس پیشرفته یا محفظه کنترل اتمسفر پیشرفته تجهیزاتی است که برای ایجاد محیط ایزوله از هرگونه آلودگی و هرگونه گاز و مواد مضر برای مواد بکار میرود. در این دستگاه با اعمال خلاء درون دستگاه تمام آلودگیها حذف و سپس گاز خنثی گلاوباکس میشود. با توجه به اینکه اکسیژن و رطوبت برای اکثر مواد مخرب است و باعث اکسید شدن و تغییر ساختاری مواد میشود در گلاوباکس پیشرفته اکسیژن و رطوبت حذف میشوند. علیرغم اینکه در گلاوباکس از گاز خنثی استفاده میشود اما بدلیل اینکه ممکن است درون گاز خنثی درصد بسیار کمی (کمتر از یکصدم درصد) از اکسیژن وجود داشته باشد سیستم حذف اکسیژن و رطوبت لازم و جزء لاینفک گلاوباکس پیشرفته میباشد.     گلاوباکس پیشرفته قابلیت های کنترل اتمسفر داخل، کنترل فشار، رطوبت و در موارد سفارشی اکسیژن را در اختیار کاربران می گذارد.از قبیل ویژگی عمده دستگاه گلاوباکس پیشرفته بدنه استیل تمام,درب های آسان باز شو و کاملا آببند و سیستم کاهش رطوبت و ... است.

گلاوباکس پیشرفته یکی از تجهیزات آزمایشگاهی می باشد. با استفاده از گلاوباکس پیشرفته ضمن کنترل نمودن دمای بالاتر از دمای محیط می شود کنترل دمای را هم داشت.گلاوباکس پیشرفته مجهز به سیستم سرد کننده است که باعث میشود داخل گلاوباکس پیشرفته سرد شود. در سیستم گلاوباکس پیشرفته دمای محیط به گونه ای تنظیم می شود که برای آزمایش نیاز به محیط سرد باشد مناسب باشد.همینطور دارای اتاقک یخچال است تا مواردی که نیاز به دمای سرد برای نگهداری دارند مستقیما از درون محفظه گلاوباکس پیشرفته به یخچال انتقال پیدا کند.

همه چیز درباره ی دستگاه گلاوباکس پیشرفته

 به علت سنگین بودن دستگاه برای آن پایه هایی متحرک طراحی کرده اند تا بتوان راحت انتقال داد و همچنین از 6 شیر تشکیل شده که به پمپ خلأ و کپسول گازهای مختلف متصل می شود.زمانی که توسط پمپ خلأ هوای درون گلاوباکس تخلیه شد با سیستم اتوماتیک کنترل فشار گاز مورد نظر کاربران(نیتروژن-آرگون-دی اکسید کربن) به محفظه اصلی تزریق می شود تا به فشار قابل قبولی برسد و به طور خودکار قطع شود.
گلاوباکس پیشرفته دارای دو آنتی چنبر است که یکی از آن دارای قطری بزرگتر برای اجسام بزرگ مثل ترازو و.. است و دیگری قطری کوچکتر برای محلول ها و مواد مورد نیاز است.بر گلاوباکس پیشرفته قابلیت نصب 4 دستکش وجود دارد تا دو نفر بتوانند همزمان روی دستگاه گلاوباکس پیشرفته کار کنند.
با استفاده از گلاوباکس پیشرفته کنترل محیط آزمایش را بدست گرفته و شرایط های محیط مثل رطوبت,نوع گاز,کنترل فشار و کنترل دما دست پیدا می کنید.همچنین می توانید حذف رطوبت در محفظه گلاوباکس را انجام دهید تا برای فرایندهای مختلف هیچ چیزی با بخار آب واکنش ندهد.
برای فرایندهایی که نیازمند محیط پاک است استفاده کردن از لامپ uv ضرورت دارد.که گلاوباکس پیشرفته به لامپ uv مجهز است طوری طراحی شده تا امواج مضر uv به استفاده کنندگان گلاوباکس پیشرفته آسیبی نرساند.
 
یکی دیگر از تجهیزات متصل به گلاوباکس پیشرفته شبیه ساز نور خورشید است و برای فرایند و آزمایش هایی کاربرد دارد که عموما به نور خورشید نیاز است.شبیه ساز نصب شده بر روی گلاوباکس پیشرفته دقیقا طول موجهای موجود در نور خورشید را ایجاد می کند.کاربرد این گزینه بیشتر برای سلولهای خورشیدی,رنگ و الکتروکاتالیست و... است.
در صورت لزوم دستگاه های الکترونیکی مثل ترازوی دیجیتالی,اسپین کوترو ... داخل محفظه گلاوباکس قرار گیرد برای آنها منبع تغذیه با ولتاژهای مختلف ساخته شده است و استفاده کنندگان می توانند بدون آنکه مشکلی در محفظه محیطی داخل ایجاد شود از دستگاه های الکترونیکی استفاده نمایند.
فیدتروهای مختلفی برای اتصال انواع کانکتور, usb ,فیبر نوری و ... بر بدنه گلاوباکس پیشرفته طراحی شده است.در صورت نیاز هر مقدار فیدترو که کاربر بخواهد روی گلاوباکس پیشرفته نصب می شود.
برای اینکه بخواهید دمای محلولی خاص درون گلاوباکس پیشرفته اندازه گیری نمایید برای اینکار دماسنج دیجیتالی پیش بینی شده که با فرو کردن سنسور دمای مربوطه درون محلول دمای آن بدست میاید.


ویژگی های دستگاه گلاوباکس پیشرفته

برخی از ویژگی های دستگاه گلاوباکس پیشرفته را در زیر ارائه کردیم:
-دارای 6 شیر ورود و خروج گاز
-دارای فیدترو خلا
-دارای تابلو برق اتصالات usb و دیتا در قسمت داخلی و خارجی دستگاه
-دارای پنل کنترلی جهت کنترل پمپ خلا و روشنایی و پریز برق داخل دستگاه
-دارای اتصال usb  داخل محفظه
-دارای تجهیزات روشنایی
-دارای سیستم یکسان کننده فشار داخل دستکش و داخل دستگاه
-دارای اتصال فلنجی خلا بالا برای اتصال ادوات خلا بالا
-امکان نصب سنسور فشار پیرانی
-امکان نصب سنسور اکسیژن
-امکان نصب سنسور رطوبت
-دارای کشویی داخل محفظه انتقال
-دارای طبقه قابل جابجایی داخل محفظه اصلی
-امکان ورود یک مسیر گاز یا خلا به داخل محفظه برای تجهیزات مورد استفاده در داخل دستگاه
-دارای یک درب بزرگ برای ورود و خروج تجهیزات و دو درب کوچک
-قابلیت اضافه کردن دستکش
-امکان نصب تجهیزات مورد نیاز دستگاه در داخل محفظه
-امکان اضافه کردن میز برای دستگاه
-درای بدنه و محفظه میانی از جنس استیل
-نمایش رطوبت-دما-فشار
-دارای روشنایی مناسب ال ای دی
-دارای درب داخلی و خارجی آسان باز شو با یک دست
-سیستم جاذب رطوبت فعال برای کاهش رطوبت
-دارای میز زیرین با چرخ و پایه ثابت قابل تنظیم
-قابلیت نصب مینی آنتی چمبر برای انتقال وسایل کوچک

موارد استفاده از دستگاه گلاوباکس پیشرفته

دستگاه گلاوباکس پیشرفته از جمله دستگاه های پرکاربرد در زمینه آزمایش و امور تحقیقاتی است از جمله:
-آزمایشگاه های شیمی
- آزمایشگاه های نانو
- آزمایشگاه های فیزیک
- آزمایشگاه های مواد
- آزمایشگاه های ویروس شناسی
- آزمایشگاه های پزشکی
- آزمایشگاه های دارویی
-صنایع بسته بندی دارویی
-صنایع بسته بندی مواد غذایی و آشامیدن

شرایط محیطی مناسب برای نصب و راه اندازی دستگاه گلاوباکس پیشرفته:

-برای دستیابی به نتایج مطلوب و عملکرد خوب دستگاه گلاوباکس پیشرفته دستگاه ها باید درون اتاق تمیز با کلاس 10000 یا پایین تر نصب شوند.
-نصب دستگاه باید بر روی میز تحویلی و در محلی بدور از ارتعاش باشد.
-محیط نصب دستگاه گلاوباکس پیشرفته باید عاری از نویزهای مربوط به کارکرد دستگاه های صنعتی باشد.
-در صورت وجود نویز در برق ساختمان نصب نویزگیر در ورودی دستگاه الزامی خواهد بود.
-فضای اطراف دستگاه باید به اندازه 40 سانتی متر از هر طرف فضای خالی باشد.
-در صورت استفاده از گازهای خنثی برای دستگاه محل نصب باید به انشعابات گازهای خنثی نزدیک باشد.
-محیط نصب دستگاه حتی الامکان خشک بوده و رطوبت نداشته باشد.
 
دستگاه گلاوباکس پیشرفته از ابزارهای آزمایشگاهی با محفطه ی شیشه ای است که به افراد استفاده کننده اجازه می دهد در محیطی ایزوله شده با مواد سمی و عوامل عفونت زا و مواد نانومتری کار کنند.مضافا زمانی که موارد مورد استفاده با هوای اطراف واکنش نشان می دهد از این وسیله استفاده می کنند و داخل محفظه این دستگاه با گازهای آرگون و نیتروژن که بالا اشاره کردیم پر می شود.در طراحی محفظه گلاوباکس پیشرفته دو ویژگی اصلی وجود دارد:
•    حذف نانو ذرات توسط فیلتر ویژه هپا(برای جمع آوری نانوذرات) و همینطور جلوگیری از انتقال آنها به محیط این دستگاه را برای فعالیت در حوزه نانو فناوری ایده آل می کند.
•    دستگاه مجهز به ستون حذف کننده آلودگی های گاز به ویژه اکسیژن و آب است که با یک بار تزریق گاز با کیفیت صنعتی تا زمانی که در محفظه باز نشود کیفیت حداکثری برای اکسیژن حفظ می شود که برای انجام کلیه واکنش هایی که باید به دور اکسیژن و آلودگی انجام پذیرد ایده آل است.

در داخل دستگاه دو دستکش وجود دارد که این اجازه را به کاربر می دهد بدون تماس با مواد داخل محفظه با آنها کار کند.برای وارد و خارج کردن مواد درون دستگاه گلاوباکس پیشرفته یک محفظه واسط طراحی شده است.برای این منظور ابتدا درب خارجی محفظه باز می شود و ماده مورد نظر داخل محفظه قرار می گیرد سپس هوای درون محفظه واسط تخلیه می شود و گاز بی اثر داخل آن پر می شود.سپس شخص کاربر با باز کردن درب داخلی گلاوباکس پیشرفته مواد مورد نظر را به داخل محفظه اصلی انتقال می دهد.
گلاوباکس پیشرفته اجزای مختلفی دارد از قبیل:محفظه اصلی,دستکش برای دسترسی به داخل اتاق,پنجره ای برای مشاهده داخل محفظه,محفظه انتقال برای جداسازی محفظه اصلی از اتمسفر و پمپ روتاری.و اجزای جانبی گلاوباکس پیشرفته شامل: فیلترهای مختلف و سیستم خالص سازی گاز نیز درون این دستگاه دیده شده است.
   
جاذب اکسیژن و رطوبت بعد از مدتی اشباع میشوند و باید احیاء شوند این دستگاه مجهز به سیستم اتوماتیک احیاء میباشد  بطوریکه مواد جاذب اکسیژن و رطوبت وقتی اشباع شدند خیلی سریع این سیستم را به حالت اولیه باز می گرداند و موجب می شود با هزینه اندکی این دستگاه تا مدت زمانی طولانی قابل استفاده باشد و نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد.
دستکش های طراحی شده برای دستگاه گلاوباکس پیشرفته از نوع دستکش های ضدآب و مقاوم در برابر روغن ها حلالها و وسایل نوکتیز رایج است. البته باید ذکر کنیم که این دستکش ها نسبت به دستکش های لاتکش و نیتریل در برابر سوراخ شدن,برش و سایش مقاومت زیادی ندارند.
این دستکش ها که به نام نئوپرن معروف هستند برای استفاده از دستگاه گلاوباکس پیشرفته مزایایی دارند از جمله:
-به خوبی در دست قرار می گیرند و متناسب می شوند.افراد زیادی این دستکش ها را به دلیل فیت شدن مناسب آن خریداری می کنند.
-دستکش های نئوپرن چندمنظوره هستند.و کاربردهای وسیعی مانند کاربردهای آزمایشگاهی,ماهیگیری,غواصی و آتشنشانی کاربرد دارند.به دلیل خواص حفاظتی مناسب در کاربردهای آزمایشگاهی استفاده زیادی دارد.
-بسیار انعطاف پذیرهستند.
-در انواع متنوع با کاربردهای گوناگون و تنوع سایز و رنگ و ساختار زیادی دارد.

بطور کلی اختراع دستگاه گلاوباکس پیشرفته برای امور آزمایشگاهی و کار با مواد خاص و سمی یک ضرورت است و این دستگاه فضایی بسته و تحت کنترل برای انجام آزمایشات حساس و همینطور ساخت ترکیباتی که به محیط بی اثر و قابل کنترل نیاز دارند را فراهم می آورد و با قیمت مناسب برای کاربران با کیفیت بالا ارائه شده است.این دستگاه دارای سیستم کنترل هوشمند و اتوماتیک است که کنترل تمامی پارامترهای دستگاه از همین طریق انجام می شود.

گلاوباکسها در علوم مختلفی کاربرد دارند:
از جمله در علوم هوا فضا، بدیهی است که در فضای بیرون از جو زمین شرایط محیطی کاملا با سطح زمین متفاوت است که در ساخت فضاپیما و ماهواره ها مورد توجه قرار میگیرد.  دما تحت تاثیرفاصله فضاپیما از خورشید بشدت تغییر میکند (مثلا دمای هوا در مدار سیاره تیر حدود °c 400 و در مدار زمین حدود °c 160-) در ضمن اینکه روی سطح سیارات شرایط محیطی تغییراتبیشتری دارند که برای سازندگان تجهیزات فضایی حائز اهمیت است.
برای ساخت تجهیزات فضایی باید آنها را در شرایط محیطی متناسب با ماموریت آنها مورد آزمایش قرار داد تا دعملکرد مناسبی در فضا داشته باشند. برای این کار از گلاوباکس شبیه ساز فضا استفاده میکنند.
  گلاوباکسهای شبیه سازی فضا سیستمهایی هستند که برای بازیابی هرچه سریعتر شرایط محیطی که فضاپیما در فضا تجربه می کنند ، مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها رفتار فضاپیما را ارزیابی می کنند ، تعادل حرارتی آن را ارزیابی می کنند و عملکرد آن را برای اطمینان از موفقیت و زنده ماندن مأموریت انجام می دهند. با توجه به اینکه فضاپیماها برای کاربردهای مختلفی از جمله علوم فضایی ، ناوبری ، ارتباطات ، آزمایش و تأیید فناوری ، مشاهده زمین ، مشاهده آب و هوا ، کاربردهای نظامی ، پرواز به فضا انسان ، اکتشاف سیاره ای و موارد دیگر طراحی میشوند شرایط محیطی گوناگونی را باید تحمل کنند ودر آن شرایط مورد آزمایش قرار بگیرند.
دو نوع شبیه ساز فضایی وجود دارد ، آنهایی که دارای شبیه ساز خورشیدی هستند و نمونه های بدون شبیه ساز خورشیدی. سیستم های بدون شبیه ساز خورشیدی به عنوان اتاق های خلاء حرارتی شناخته می شوند. این سیستم ها همچنین با استفاده از دستگاه های مختلف، شرایط محیطی فضایی از جمله تابش خورشیدی را بازآفرینی می کنند. یک فضاپیما در فضا هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید تابش شدید را تجربه می کند. وقتی این فضاپیما به سمت محیط umbra (بدون نور خورشید) قرار می گیرد ، محیطی از سرمای شدید را تجربه می کند. این شرایط امکان محاسبه دمای فضاپیما در حین کار را دارد.  شبیه سازی فضا به گونه ای طراحی شده اند که به عنوان یک وسیله آزمایش برای انواع مختلف فضاپیماها و ماهواره ها کاربرد دارند. برای فضاپیما هایی که در مدار زمین حرکت می کنند پارامترهای اصلی شرایط محیطی فضایی که اهمیت بیشتری دارند عبارتند از: خلاء بالا ، محیط فضای سرد و منابع مختلف تابش.
شبیه سازهای فضایی دارای شکلهای مختلف استوانه ای، مکعبی، مخروطی و ... هستند. همه آنها باید دارای استحکام مناسبی در برابر گرما و خلاء داشته باشند.

ساختار دستگاه باید خصوصیات مکانیکی خود را در معرض تابش ، تغییرات شدید درجه حرارت (173.15 درجه سانتیگراد و 126.85 درجه سانتیگراد) و خلاء بالا . مواد ساختاری سیستم با داشتن سطح برای جلوگیری از ناخالصی ها و احتباس مواد در برابر گازها غیرقابل نفوذ می باشد. ساختار محفظه خلاء برای حفظ استحکام ساختاری بالا طراحی شده است. مواد سیستم نباید در خلا و با سایر مواد مجاور واکنش نشان دهند. انبساط حرارتی مواد مجاور بدون ایجاد تغییرهای نامطلوب و برهم کنش های مکانیکی باید با سیستم مطابقت داشته باشد. مواد سیستم باید خاصیت چربی زدایی مناسب برای نظافت داشته باشند. مواد سیستم باید مناسب باشد تا حضور منابع بخار و گازهای نامطلوب را به حداقل برساند یا آنها را حذف کند.
معیارهای اصلی انتخاب مواد برای ساخت اتاق های شبیه سازی فضا که توضیح داده شد منتج به آن میشود که اکثر اتاق های شبیه سازی فضا از سری 300 از فولاد ضد زنگ ساخته شوند. برای ساختار محفظه، از فولاد ضد زنگ نوع 304 بیشتر در سیستم های خلا استفاده می شود. فولاد ضد زنگ 304 ماده ای مناسب برای محفظه های خلاء است (همچنین به دلیل داشتن 18٪ کروم و نیکل 8٪ نیکل از فولاد ضد زنگ شناخته می شود) با توجه به خواص آن از قبیل هدایت حرارتی کم ، شکل پذیری ، مقاومت در برابر خوردگی ، سختی ، جوش پذیری و ... و هیچ واکنش مغناطیسی  گزینه مناسبی برای گلاوباکسهای شبیه ساز فضا هستند.

  • #گلاوباکس
  • 26 خرداد 1399

  • به این مطلب رای بدهید

نظر شما درباره این مطلب